Tikei

Hade världens stressigaste arbetspass igår! Från klockan 17-22 stod jag fast i receptionen med incheck av gäster, bokningar och telefonsamtal. Detta på grund utav kaoset på Arlanda. Straxt efter 22 fick jag äntligen sitta ner och äta min middag inna jag kunde åka hem och sova. Sen var jag tillbaka på jobbet klockan 7 imorse och nej jag var inte så pigg och så hade jag ont i fötterna och i knät.
 
 
OBS! Mina omdömen är vad som gäller för mig och min hud!
 
Tänkte berätta lite om Tikei sminket och vad jag tyckte om det.
 
Såhär står det på deras hemsida:
Bismuth Oxychloride 
Vi avstår från ingredienser som Bismuth Oxychloride som kan orsaka klåda och irritation hos vissa personer.

Titandioxid/Zinkoxid och nanopartiklar
Det har förekommit en del varningar och rapporter angående titandioxid och zinkoxid i form av nanopartiklar. Nanopartiklar har på senare tid misstänks kunna tränga in i huden och orsaka cancer. I solskyddskrämer tex, används ofta nanopartiklar eftersom man vill att krämen ska bli genomskinlig på huden. För att få den effekten krävs det att partiklarna är väldigt små. 
Vi använder både Zinkoxid och Titandioxid i våra produkter men inte i form av nanopartiklar. I våra produkter är vi ute efter den vita färgen som Titandioxid och Zinkoxid ger och därmed är även partiklarna många gånger större än nanopartiklar, mer än 10 gånger så stora som den översta gränsen för en nanopartikel.
 
Jag köpte flera olika små prover, vilket är super bra då det finns 40 olika nyanser av pudret. De har beskrivit de olika färgtonerna väldigt bra på deras hemsida. Så att man i alla fall kan minska ner de där 40 styckna till 5 styckna. Sen har de väldigt bra guider på hur man använder sminket på bästa sätt.
 
 
Jag testade deras Mineral Primer som består utav ett vitt puder och det verkar helt okej, jag märke ingen drastiskt skillnad direkt. (Vilket jag kan göra av min nuvarande primer).
 
Sen testade jag även två av deras concealers, concealer Cool och concealer Peach. Dessa blev jag väldigt besviken på.. För det första tyckte jag inte att de täckte något bra alls och för de andra så blev det mest typ vita fläckar i ansiktet, vilket också lyste igenom efter en dag med sminket på.
 
Jag beställde fyra olika nyanser av själva pudret och alla har passat min hy, sen har kanske någon passat bättre än de andra men de var inte alls så stor skillnad på dem. Men jag tyckte ändå att de kändes lite svårt att applicera, som att pudret inte ville fastna på huden. Sen tyckte jag att det var väldigt svårt att få till en jämn yta.
 
Sen avslutade jag allt med en Finishing Veil Matte, ett puder som man applicerar ovanpå allt för att få till en mattkänsla och för att huden inte ska vara glansig under dagen. Detta var den största besvikelsen! För det känns som att pudret nästan rinner av och mascaran vill inte sitta kvar på underfransarna. 
 
Här är alla nyanser av foundation pudren som finns. Jag beställde Cool 2 och 3 samt Peach 2 och 3. På hemsidan kunde man se att skala 2 och 3 var de populäraste och de passar de flesta.
 
 
Min sammanfattning:
Ska jag vara ärlig så blev jag besviken på detta smink. Hemsidan var så välgjord med massa tips och trix och de hade verkligen tänkt på allt. Men tyvärr så är detta ett puder som inte passar min hudtyp. Det funkar men då känner jag att jag hellre lägger ner mer pengar på smink som jag verkligen trivs med och som jag känner blir ett bra resultat på mig än att köra med någon som blir halvdant.
 
Nu är det dags för lite middag, ha en fin fredag och trevlig helg på er!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: