Vår weekend i Dubai!

 OBS! Långt inlägg!
 
Nu är vi hemma igen efter vår weekendresa i Dubai. 
Jag känner mig inte riktigt klar med den staden ännu, men det fick räcka för denna gång. Det kändes inte som att vi gjorde så mycket men ändå var vi knappt på hotellrummet eller hotellet överhuvudtaget.
 
I torsdags åkte vi till Dubai Outlet Mall, vilket var en väldigt tråkig galleria i sig och det var tomt i stort sett överallt. Och nej det var inte så billigt, men däremot hittade jag mina Nikeskor som jag har velat haft ganska länge. Och ett linne som kostade typ 60 kronor och det var de enda klädesplagget som jag köpte i Dubai.
 
Senare åt vi middag på hotellet, för mig som inte kan äta pasta eller pizza så var det ganska tråkig mat. Och dum som jag var så hade jag inte sagt till i förväg om att jag var gluten, så på frukosten fick jag äta deras torra äggröra och frukt. Jag frågade om glutenfritt bröd men de skulle inte hinna leveras i tid innan vi åkte hem så jag fick klara mig utan det.
 
Efter middagen åkte vi till The Duabi Mall istället, vilket var en super häftig galleria! Det bästa tyckte jag var att de var öppet till typ klockan 1 på natten. Där hittade jag lite mer kan man säga, men jag tyckte ändå inte att jag shoppade så himla mycket för att vara en så kallad shoppingstad (se bild längre ned).
 
I fredags skulle vi åka till en marknad, fredag är ju deras helgdag i Dubai men jag hade kollat upp ett ställe som skulle vara öppet så vi tog en taxi dit. Men när vi kommer fram så var allt stängt och det kom taxichauffören på just då. Så istället åkte vi till Dubai Mall igen, vi hade ju inte hunnit gått igenom hela gallerian på en kväll!
Nu i efterhand så skulle vi ha valt att åka någonannanstans men vi hade inte kollat upp hur allt annat hade öppet, så de enda vi visste var Dubai Mall.
När vi kom tillbaka till hotellet sen så övertygade jag Joakim om att åka till en marknad som öppnade senare. Vi hade frågat i receptionen efter en annan marknad och de tipsade om en i gamla staden, de sa även att vi skulle ta en båt över floden när vi kom dit. Men när vi kom dit så såg vi att det fanns en liten del av marknaden på vår sida så vi började att gå där.
Och det mina vänner var typ något av de obehagligaste grejerna jag har gjort, alla ropade åt en (vilket folk brukar göra i andra länder) sen följde de efter en. Så man vågade typ aldrig kolla in i deras små butiker eller kolla på de överhuvudtaget. Tillslut så hörde jag en kille ropa Michael Kors och han såg trevlig ut så vi följde med honom. Jag hittade inget i hans lilla butik så då följde vi med honom upp i en lägenhet, vilket man brukar göra i Dubai.
Där hittade jag två väskor som jag velade mellan och tillslut bestämde jag mig för en, sen var det dags för det som jag och Joakim är sämst på nämnligen att pruta! Han som sålde den började med priset 390 dirham, vilket motsvarar ungefär 900kr.
Jag tänkte direkt att nu är det kört, vi kommer inte att komma härifrån. Han gick ner lägre men inte mycket, Joakim försökte med 230, 220. Men jag kände att jag absolut inte ville betala mer än 200 dirham, knappt det. Så jag sa att det jag hade kvar var 200 dirham. Han ville inte gå med på det och jag och Joakim stod och diskutera hur vi skulle göra. Jag tänkte köra ett "börja gråta" trick för att de skulle släppa ut oss, men han ville att jag skulle ge ett nytt pris men jag sa igen att jag bara hade 200 kvar. Och tillslut så gick han med på det, grejen var att jag hade inte ens 200 kvar, jag hade typ 50, men Joakim hade 200 kvar :)  Så när jag köpt den så gick vi fort tillbaka och tog en taxi hem igen, haha.
 
I lördags var vi vid poolen för första gången, vi hann ligga där i ungefär 3 timmar innan vi var tvugna att gå upp på rummet och göra oss iordning inför vår utflykt. Men det gick knappt att ligga i solen, det var alldeles för varmt.
Vi åkte på en utflykt där vi fick se Atlantis utifrån, Dubai Marina och vi åkte även en liten båttur runt, sen åkte vi till Armani hotell som ligger i samma byggnad som Burj Khalifa- världens högsta byggnad. Där åt vi en middagsbuffè som var hur god som helst sen såg vi på The Dubai Fountain, vilket var riktigt häftigt. Vi avslutade hela utflykten med att åka upp i Burj Khalifa till 124 våningen, hissen upp tog 1 minut.
Vi vart dock lite besvikna då vi var där när det var mörkt, det ända man såg var bara lampor och det kändes inte så högt. Så jag kan rekomendera till er andra som ska dit att åka upp till Burj Khalifa under dagtid när det är ljust ute.
Och i söndags (igår) gick vi upp 02:30 svensk tid för att åka till flygplatsen och åka hemmåt, jag och Joakim sov ungefär 4 timmar av flygresan, så de sista två timmarna kollade jag på film och sen var vi framme :)
 
Samanfattning av resan: 
Vi måste dit igen! Vi hann absolut inte se allt av staden och inte allt av det som vi ville se. Dubai i sig är ett väldigt fint ställe, det är renligt och lugnt. Priserna är inte så farligt dyra, det är snäppet dyrare än i Sverige. Angående klädsel så räcker det att man klär sig med sunt förnuft. Du behöver inte täcka axlar och knäna som kvinna, men däremot tror jag att jag bara såg typ två kvinnor med korta shorts. Människorna som var där var inte så trevliga tycker jag, men de var absolut inte otrevliga heller. Eller så är det jag som är yrkesskadad och har serviceminded tänket i huvudet hela tiden?
 
Här kommer lite bilder:
 
 
 
 
Här var vår utsikt från balkongen, de höll på och bygga typ överallt. De ska tydligen bygga upp ca 300 hotell till Dubaiexpo som är år 2020.
 
 
Dubai Mall:
 
 
 
 
 
Jag gjorde en apa till Wilma som vi döpte till Wilma Junior, jag spelade även in ett ljud på den och köpte kläder till den. Haha vilken sjuk affärside!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här var det jag shoppade!
 
Nu hinner jag inte skriva mer, måste till jobbet!
Ha en fin månadg!

Kommentera här: